Topics

Besserer Blocksatz im Web

by JOHANNES AMMON

____ Im dritten Teil unserer Blocksatz-Reihe zeigen wir, wie man Blocksatz im Web konkret verbessern könnte. Außerdem liefern wir unkonventionellere Ansätze für eine Zukunft mit besserem Blocksatz im Web – und zeigen, wie die aussehen könnte.

→ read more

Justification on the Web

by JOHANNES AMMON

____ How does digital justification work? And why does justified text on the web usually look horrible? Part two of our series on justification talks about the problems and opportunities of justification in terms of digital typesetting. How come high-quality justification on the web is still a problem in 2020?

→ read more

Gutenberg’s Justification

by JOHANNES AMMON

____ Justified text often looks terrible. What is good justification and how can we reach it? This is part one of our three part series about justification. It focuses on Johannes Gutenberg and his use of justification, which has been called masterful. How come today with advanced technology, justified text often lacks quality and professionalism?

→ read more

Abstract calligraphy

by KORBINIAN NIEẞNER

____ One of our major subjects is the so called »abstract calligraphy«, or »free calligraphy«, or »gestural calligraphy«. This special form of calligraphic expression differs from formal calligraphy, whose main focus is the creation of readable characters.

→ read more

Letter spacing

by PROF. HANS R. HEITMANN

____ The spaces between the letters of a typeface have a significant impact on its legibility. They can affect or even destroy the aesthetic shape of the word. I propose that there is — especially in lower case — a correct amount of letter-spacing, with little variability.

→ read more

DAS SCHARFE ẞ ALS GROẞBUCHSTABE

by PROF. HANS R. HEITMANN

____ Seit dem 29. Juni 2017 ist das ẞ Bestandteil der amtlichen deutschen Rechtschreibung. Nun, da die Figur offiziell ins Alphabet aufgenommen wurde stellt sich erneut die Frage: Wie sollte ein großes scharfes S gestaltet sein? Ein Kommentar.

→ read more